Winterse taferelen

En route in de sneeuw, zonder winterbanden.

Een week voor kerst 2009. Het is weer tijd onze klanten blij te maken met een lekkere taart, een traditie die door mijn voorganger is ingesteld toen hij 20 klanten had maar ondertussen moeten er 100 taarten rondgebracht worden. Zelf mag ik dat nu voor de vierde keer doen, een hele opgave maar het blijft leuk. De laatste twee jaar met navigatie ging zelfs soepel.

Dit jaar zie ik met wat meer onrust de route tegemoet. Het heeft al een paar dagen afwisselend gesneeuwd en gedooid, onder de eigen Honda zitten geen winterbanden en dat heeft een dag eerder al bijna tot schade geleid: bij kennissen die wat achteraf wonen kwam ik de oprit niet op (10 cm stijging over 2 meter…) en de weg terug ging minder dan stapvoets. De taarten zijn besteld maar de auto is er niet klaar voor.

Als ik op DE DAG naar buiten kijk weet ik het zeker; met de eigen auto is het niet verantwoord, er ligt zeker 10 cm sneeuw. Wat nu?

Winterse TaferelenIk heb een klant waarvan ik twee dingen weet: hij verkoopt Subaru’s en hij verhuurt auto’s. Als dat nou eens… Ik bel en vraag of hij een auto te huur heeft. Dat is geen punt, hij heeft nog wel een Megane staan. “Nou, ik heb niet veel wensen maar ik moet in ieder geval winterbanden hebben en ook navigatie. Bij voorkeur een 4×4 kan dat?” Dat wordt wat lastiger hij moet even kijken wat hij kan regelen. Na 10 minuten belt hij terug: gelukt! Ik kan een Forester van het jaar 2000 krijgen met losse navigatie. Joepie!

Met m’n eigen auto glibber ik naar de garage toe, waar ik meteen afspreek dat, als ze te krijgen zijn, er wel winterbanden onder gezet mogen worden. Dan rijden in de Forester, een primeur voor mij. Met 10 cm sneeuw, op sommige plekken wel 20 cm blijft het glibberen maar met AWD en winterbanden glibber je toch wel een heel stuk zekerder.

De taarten brengen we altijd in twee dagen rond: de eerste dag “een rondje Drenthe” de tweede dag “een rondje dorp”. De eerste dag is zonder meer het mooiste, zeker in de combinatie van besneeuwde landschappen en een 4×4. Op sommige plekken is slechts aan bomen of afrastering van weilanden te zien dat er een weg tussendoor loopt, het is figuurlijk en soms ook letterlijk oogverblindend. Maar we kunnen mooi doorrijden!

Winterse Taferelen2Een Honda Civic en een Subaru Forester, heel veel groter kunnen de tegenstellingen in auto’s haast niet worden. Ondanks dat ik ook nu nog met plezier in de Honda rijdt heb ik een zwak gekregen voor de Forester. Als we aan een nieuwe auto toe zijn, wie weet….

Plaats een reactie